poniedziałek, 28 listopad 2022

Zespoły : "Śmiłowiónki" i "Ziemia Kujawska" na szkoleniowym - edukacyjnym wyjeździe do Centrum Folkloru Polskiego "Karolin" w Otrębusach, Żelazowej Woli i Warszawy

W dniach 19 i 20 listopada 2022r. członkowie Zespołu  Folklorystycznego "Śmiłowiónki" wraz [...]

W dniach 19 i 20 listopada 2022r. członkowie Zespołu  Folklorystycznego "Śmiłowiónki" wraz z najstarszą grupą członków Zespołu "Ziemia Kujawska" wyjechali  do Warszawy i  Otrębusów, aby między innymi podszlifować swój warsztat wokalny i taneczny. Ale nie tylko!  Zwiększyliśmy również swoją wiedzę, odwiedzając Żelazową Wolę oraz Muzeum Powstania Warszawskiego i Stare Miasto w Warszawie.

Pierwszy dzień pobytu obfitował wrażeniami, o których nie da się zapomnieć. Na początek odwiedziliśmy  dom urodzenia Fryderyka Chopina i Park w Żelazowej Woli. To ważne miejsce na mapie naszego kraju, które jest celem wycieczek miłośników twórczości Chopina z całego świata. W wyremontowanej, zabytkowej oficynie utworzono  muzeum, które  zostało otwarte w roku 1949, w 100 rocznicę urodzin Fryderyka Chopina. Podczas  zwiedzania dworku, przewodnik opowiedział nam  o rodzinie Skarbków - właścicielach majątku  we wsi Żelazowa Wola w pierwszych latach XIX wieku i zamieszkującej  wraz z nimi  rodzinie, którym byli Justyna i Mikołaj Chopinowie.  Jedno z pomieszczeń w tejże oficynie ( w nim przyszedł na świat mały Fryderyk ) to swoiste sanktuarium, w którym muzyka,  wizerunek Chopina  zwieńczony laurem, fortepian i kwiaty  -  upamiętniają osobę i dzieło wielkiego kompozytora. Wizytę zakończyliśmy spacerem po pięknym parku.

Pożegnawszy Żelazową Wolę pojechaliśmy dalej, by odwiedzić Centrum Folkloru Polskiego "Karolin" w Otrębusach. Najpierw zwiedzaliśmy  mieszczące się w Pałacu "Karolin" centrum edukacyjne, gdzie w poszczególnych jego salach podziwialiśmy piękny  folklor Pomorza, Warmii  i Mazur,  Mazowsza,  Podlasia, Kujaw, Wielkopolski, Śląska i Małopolski. A było co podziwiać i na co patrzeć. W każdej z odwiedzanych sal można było też  obejrzeć wyświetlane na bilbordach fragmenty występów zespołu "Mazowsze" - w strojach i repertuarze danego regionu Polski. Po godzinnym zwiedzaniu członkowie obu zespołów wzięli udział w warsztatach tanecznych i wokalnych...Były to ważne dla nas i cenne zajęcia, w których uczestniczyliśmy z ciekawością i radością .

Warsztaty taneczne prowadził z nami Pan Paweł Sawko, tancerz - pedagog, którego mieliśmy okazję podziwiać na scenie podczas wieczornego występu, jako pierwszego tancerza. Tańczył pięknie! Warsztaty wokalne  mieliśmy zaś pod kierunkiem Pani Edyty Sędzik, chórzystki. A podczas wieczornego koncertu z przyjemnością  spoglądaliśmy na znajomą buzię ubraną w piękny strój.

O godzinie 18.00 sala widowiskowa wypełniła się po brzegi gośćmi przybyłymi na premierowy koncert Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca "MAZOWSZE" p.t. "Warszawa da się lubić " . Wśród gości byliśmy również my! Tego piękna, które oglądaliśmy na scenie nie da się  ani opowiedzieć, ani opisać. Było cudownie: muzyka  pod batutą  dyrygenta Jacka Bonieckiego, przepiękne stroje, wspaniały chór i perfekcyjny balet. Oklaskom nie było końca. Jerzy Waldorff powiedział kiedyś , że "Mazowsze to perła w koronie Rzeczypospolitej".

Drugi dzień naszego wyjazdu, w towarzystwie przewodnika rozpoczęliśmy od spaceru  po  warszawskim Starym Mieście. Przystanęliśmy  przy pomniku Małego Powstańca, popatrzyliśmy na Kolumnę Zygmunta, przeszliśmy obok Pałacu Prezydenckiego, przez okno pewnej ważnej kamienicy  zerknęliśmy na historyczny Okrągły Stół. Poszliśmy także na Plac Defilad by pokłonić się prochom przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Swój warszawski spacer zakończyliśmy w Saskim Ogrodzie koło sławnej z piosenek fontanny.

Ostatnim punktem naszej wycieczki było zwiedzanie wraz z przewodnikiem  Muzeum Powstania Warszawskiego. Przez dwie godziny słuchaliśmy opowieści o  walce, bohaterstwie i heroizmie ludności Warszawy.    Podczas zwiedzania  Muzeum , otoczeni mnóstwem obrazów , zdjęć i dźwięków    -  "poczuliśmy "  czym jest wojna , wędrówka kanałami, okrucieństwo wroga i rozpacz matek. Obejrzawszy zaś  5-minutowy film "Miasto Ruin"  zobaczyliśmy, co wrogowie zrobili z Warszawą. Od przewodnika dowiedzieliśmy się, że robiono plany by stolicą Polski po wojnie było inne miasto  bo.... Warszawy już nie ma.

Wycieczka była    piękna i wartościowa pod wieloma względami. Pełna  różnorodnych wrażeń: estetycznie pięknych   na występie " Mazowsza"  aż po pełnych zadumy, smutku i refleksji o okrucieństwie wojny.

Warsztaty wokalne i taneczne, koncert Zespołu Pieśni i Tańca "Mazowsze", zwiedzanie Centrum Folkloru Polskiego "Karolin"  oraz podróż autokarem - opłacone zostały dzięki voucherom, które otrzymaliśmy od Urzędu Gminy w Choceniu oraz Starostwa Powiatowego we Włocławku   - z okazji 10-lecia działalności  zespołu "Śmiłowiónki" oraz dofinansowaniu przez Urząd Gminy w Choceniu dla „Ziemi kujawskiej”. Serdecznie dziękujemy  za piękną, dwudniową wycieczkę.

Członkowie obu zespołów kierują także słowa podziękowania do Pana Miłosza Kierzkowskiego, który zajął się całą organizacją wyjazdu. Wróciliśmy bogatsi o nową wiedzę i  mnóstwo  niezapomnianych wrażeń.

Opr. Danuta Nowicka

Powrót

Polecane artykuły:

Sesja Rady Gminy

Sesja Rady Gminy odbędzie się dziś tj. 19.03.2024 r. o  godzinie 14:00.

Kolejna grupa strażaków OSP Choceń odbyła szkolenie z siłowego otwierania drzwi, które odbyło się w Warszawie 24 marca w siedzibie FireTrap.pl

Tomek,Sylwek, Przemek i Michał podczas 10h zmagań z tematyką doskonalili metody małoinwazyjne, ucząc się jak dostać się do pomieszczeń szybko, nie powodując przy tym dużych strat w mieniu n [...]