Rozegraj Choceń, czyli tropem czarnego pana, zaginionego chłopca i ukrytego skarbu

https://www.chocen.pl/aktualnosci/archiwum/8-aktualnosci/2501-rozegraj-choce-czyli-tropem-czarnego-pana-zaginionego-chopca-i-ukrytego-skarbu.html
16 lutego br., w pierwszy dzień ferii zimowych, Choceń stał się planszą do gry – a uczni [...]  16 lutego br., w pierwszy dzień ferii zimowych, Choceń stał się planszą do gry – a uczniowie klas VI szkół podstawowych z Chocenia i Śmiłowic oraz uczniowie klas I-III Gimnazjum im. Jana Pawła II - graczami – badającymi przeszłość i odkrywającymi teraźniejszość. Wszystko za sprawą gry terenowej „Rozegraj Choceń, czyli tropem czarnego pana, zaginionego chłopca i ukrytego skarbu”, która realizowana była przez 15-osobowę grupę uczniów klasy IIb gimnazjum z opiekunami – paniami Sylwią Pietrzak i Magdaleną Domżał w ramach programu grantowego Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młody Obywatel. Zmiennicy”.

Ideą projektu „Rozegraj Choceń…” było stworzenie gry terenowej, która sprawdza się niezależnie od wieku a gracze odkrywają wiele płaszczyzn obejmujących - szkolnictwo, przemysł, religię, literaturę i życie codzienne. Członkowie grupy projektowej stworzyli scenariusz, regulamin i trasę gry, układali zadania i zagadki do poszczególnych punktów kontrolnych, pisali pisma do sponsorów, a 16 lutego br. wcielili się także w role Agentów i czekali na uczestników z zadaniami na trzynastu punktach gry. Poszczególne miejsca Chocenia, które zostały uwzględnione w grze,  umieszczano od stycznia na facebooku gry, który na chwilę obecną ma ponad 100 polubień. Dzięki stworzeniu fanpage’a Choceń mogli poznać mieszkańcy całej Polski. Gimnazjaliści napisali także „Legendę o czarnym panu, zaginionym chłopcu i ukrytym skarbie”, którą stworzyli specjalnie na potrzeby gry na podstawie „Legendy o runie choceńskiej”. Jej Bohater odbywa wędrówkę po Choceniu odwiedzając te miejsca, które stały się PUNKATAMI gry.

Start nastąpił 16 lutego br. sprzed budynku gimnazjum, w którym wcześniej członkowie grupy projektowej zaprezentowali uczestnikom gry początek legendarnej historii, której scenariusz ułożyli na podstawie „Legendy o runie choceńskiej” wspólnie z opiekunką grupy projektowej – p. Sylwią Pietrzak. Szczególne zainteresowanie nie tylko wśród młodzieży wzbudził fragment przedstawienia, prezentujący zabawy dzieci z czasów, gdy nie było jeszcze komputerów, np. toczenie koła od roweru za pomocą trzciny oraz gra w kamienie, do którego dekoracje przygotowano pod kierunkiem pani Magdaleny Domżał.
Wszyscy uczestnicy gry otrzymali pakiety startowe zawierające karty do gry zaprojektowane i wydrukowane specjalnie na potrzeby projektu, treść legendy oraz inne materiały a także słodkie przekąski i pamiątkowe gadżety. Było to możliwe dzięki temu, iż projekt jako jeden z 12 z całej Polski uzyskał grant finansowy programu „Młody Obywatel. Zmiennicy” realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz pozyskał wielu sponsorów.

W związki z dużą liczbą uczestniczących drużyn (24 drużyny – ponad 60 uczestników) start pierwszych zespołów nastąpił o godz. 11:00 a kolejne drużyny (po 5) startowały co 5 kolejnych minut. Celem graczy było – odnalezienie skarbu, który zaginął wraz z chłopcem porwanym przez czarnego pana za to, że chciał w sposób podstępny zdobyć złote monety. Następnie na każdym z 13 punktów kontrolnych uczestnicy poznawali kolejne przygody ojca zaginionego chłopca związane z miejscami, budynkami i instytucjami znajdującymi się na drodze ich wędrówki. Z losami bohaterów łączyły się wydarzenia prawdziwe i fikcyjne – takie też postaci poznawali nasi uczestnicy – byli wśród nich, np.  dawny właściciel dworku XIX-wieczny literat – uznany polski autor Józef Bliziński czy żołnierz poległy w czasie II wojny światowej, którego mogiła znajduje się na miejscowym cmentarzu. Na uczestników czekało tez mnóstwo zadań – np. sprawdzian celności przy pojeździe pancernym, prezentacja umiejętności aktorskich, próba zdolności plastycznych i znajomości regionu – wskazanie herbu gminy i pomalowanie go odpowiednimi barwami, umiejętność szukania pozycji w bibliotecznym księgozbiorze, weryfikacja predyspozycji do bycia strażakiem – zwijanie i rozwijanie węża strażackiego, sprawdzian sprawności fizycznej i umiejętności matematycznych – wbiegniecie na wieżę widokową i policzenie schodów, pokaz umiejętności tanecznych w parku przy Urzędzie Gminy, sprawdzian z wiedzy dotyczącej II wojny światowej przy mogile żołnierza i inne. Na wszystkich, którzy ukończyli grę w regulaminowym czasie i zdobyli odpowiednią liczbę zaliczeń czekało ostatnie zadanie – odnalezienie skarbu ukrytego w choceńskim gimnazjum.

Uczestnicy gry przy zaliczeniach kolejnych punktów kontrolnych otrzymywali fragmenty hasła - wskazówki, która zaprowadziła ich do zagadki. Jej rozwiązanie umożliwiło odkrycie skrzynki z czekoladowym skarbem. Na wielu uczestników czekały atrakcyjne nagrody rzeczowe. Łącznie 12 drużyn otrzymało nagrody – MP3/MP4, pendrivy, słuchawki, książki, plecaki i in. Wszyscy uczestnicy gry zostali zaproszeni na ciepły obiad – który pozwolił ogrzać się po intensywnym spacerze, zwłaszcza, że dzień był wyjątkowo zimny i wietrzny.

Organizatorzy gry dziękują wszystkim Partnerom i Sprzymierzeńcom przedsięwzięcia a w szczególności:

  1. Wójtowi Gminy Choceń – panu Romanowi Nowakowskiemu za sfinansowanie głównej nagrody dla zwycięskiej drużyny oraz objęcie gry Honorowym Patronatem;
  2. Radzie Nadzorczej Banku Spółdzielczego w Kowalu za sfinansowanie nagród  za II i III miejsce oraz sfinansowanie ciepłego posiłku dla uczestników gry
  3. Stowarzyszeniu - Lokalna Grupa Dorzecza Zgłowiączki za przekazanie nagród rzeczowych – m.in. plecaków, toreb termoizolacyjnych, kubków termicznych, książek i albumów popularyzujących wiedzę z zakresu regionu i in.;
  4. PZU o/Włocławek za przekazanie breloków i zakładek do książek dla każdego uczestnika gry;
  5. Dyrektorowi panu Leszkowi Skalskiemu oraz nauczycielom Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu – Beacie Sierackiej, Julii Słowińskiej, Wioletcie Krysztoforskiej, Elżbiecie Skalskiej, Dariuszowi Kolczyńskiemu, Małgorzacie Rybackiej, Jadwidze Piotrowskiej , którzy w dniu gry – 16.02.2015 dbali o bezpieczeństwo członków grupy projektowej i innych jej uczestników;
  6. Nauczycielom ze szkół podstawowych z Chocenia i Śmiłowic za zachęcenie uczniów klas VI do wzięcia udziału w grze.
  7. Kierownikowi CCKiB – panu Arielowi Malinowskiemu oraz paniom pracującym w bibliotece za umożliwienie zorganizowania na terenie obiektu kultury różnych zadań a także włączenie się do niej w sposób bezpośredni;
  8. Strażakom z Ochotniczej Straży Pożarnej w Choceniu za pomoc w przygotowaniu zadań dla uczestników gry oraz częstowanie ciepłą herbatą,
  9. Księdzu Robertowi za pomoc w zorganizowaniu punktów gry w Kościele pw. Św. Idziego oraz przy starej plebanii;
  10. Kacprowi Bonawenturskiemu – absolwentowi Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu za opracowanie zdjęcia profilowego gry oraz gromadzenie materiału do fotorelacji z gry.


Organizatorzy gry zachęceni sukcesem przedsięwzięcia zapowiadają kolejną edycję gry – 20 czerwca br. w DNIU RODZINY organizowanym przez Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu. Szczegóły dostępne będą już wkrótce na stronie internetowej szkoły i facebooku. Serdecznie zapraszamy!
Grupa projektowa:  Marika Chojnacka, Paulina Szwajkowska, Dawid Jaskólski, Franciszek Garlicki, Marta Grabczyńska, Weronika Borowiecka, Kacper Mosak, Kacper Skoniecki, Kacper Postrach, Natalia Łukasiak, Kornel Sudomir, Aleksandra Michalak, Jakub Seklecki
Jakub Grzegorzewski, Kacper Fabijański

Opiekunowie projektu: Sylwia Pietrzak, Magdalena Domżał

  

 

  

 

  

 

Powrót

Polecane artykuły:


Zostało niewiele czasu na roczne rozliczenie składki zdrowotnej

Tylko do 20 maja przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym,  skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym, mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok. Rozliczen [...]

Harmonogram szczepień objazdowych na wściekliznę w 2024r.